Direct naar inhoud
Themagroep Speedpedelec

Kopen

Als je overweegt een speed pedelec te gaan kopen, vind je hier een aankoophulp. De aanschaf van een speed pedelec is een flinke investering. Het is geen nieuwe bank waar alleen op hoeft te zitten en naar te kijken. Op uitzonderingen na, zal het waarschijnlijk jouw dagelijks vervoermiddel worden om bijvoorbeeld mee naar je werk te rijden. Dat betekent dat de fiets niet alleen technisch goed moet zijn, maar je wilt ook lekker fietsen op een manier die bij je past. Speed pedelecs verschillen in rijgedrag en karakter. Daarnaast moet je rekening houden hoeveel afstand je wilt afleggen en of je kan of wilt opladen op je werk etc. Kortom hier gaan we je alles vertellen over waar je rekening mee moet houden als je overweegt speedpedelec te gaan rijden en daarna hoe je er eentje moet uitkiezen waar je echt plezier aan gaat beleven.

Een e-bike of speedpedelec?

We gaan er even vanuit dat je een fiets wilt met trapondersteuning. Maar is het nu verstandig om meteen zo’n snelle (duurdere) speedpedelec aan te schaffen? Dat heeft met een hele hoop dingen te maken, maar natuurlijk ook jouw persoonlijke voorkeur en smaak. Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een e-bike en speedpedelec?

Eigenschap Speedpedelec E-bike
Max. ondersteuning 45 km/uur 25 km/uur
Actieradius zeer verschillend zeer verschillend
Helmplicht ja nee
Op het fietspad nee ja, soms
Op het (brom)fietspad ja, verplicht ja, verplicht
Onverplicht fietspad nee ja
Status brommer fiets
WA verzekering* verplicht niet
Prijs range € 4.500 – € 12.000 € 1.500 – 5.000

Hoe ga ik fietsen?

Een speed pedelec is een fiets waarbij het veel meer dan bij een gewone e-bike van belang is om goed na te denken hoe je straks gaat fietsen. Als je straks een proefrit gaat maken, is het goed een route te rijden die ‘lijkt’ op jouw toekomstige reguliere gebruik. Daarbij moet je aan de volgende aspecten denken:

Plaats op de weg

Voordat je een speed pedelec gaat kopen moet je je goed bewust zijn van de spelregels (lees: verkeersregels). Een speedpedelec is in Nederland en België gekentekend als een brommer. Dat betekent dat je niet meer op (onverplichte) fietspaden mag rijden (NL: borden G11 en G13). De boete daarvoor bedraagt in Nederland € 95 (2019, excl. administratiekosten). Dat velen dat gewoon wel doen komt omdat het rijden op sommige wegen tussen het autoverkeer als onveilig wordt ervaren. Hierin moet je je eigen keuze maken.

Als je op de rijbaan rijd moet je goed kunnen meekomen met het autoverkeer. Op de wat kleinere wegen is dan een snelheid van 40 km/h of meer wel noodzakelijk. Dat betekent dat je, afhankelijk van de kracht van je motor, goed tot stevig moet doortrappen. Wil of kan je dat niet, dan zal je naar het fietspad terug willen. Je zal dan je snelheid moeten aanpassen en blijft een risico op een boete lopen. De kans daarop moet je zelf inschatten. Een flink aantal speed pedelecs rijden met snelheden van 30-35 km/h bijna altijd op het fietspad. Een enkeling krijgt daarvoor een boete.

Omgekeerd is het soms juist prettig niet op een smal druk fietspad te hoeven rijden. Op de rijbaan heb je de ruimte en kan je lekker snel doorrijden (mits geen filevorming door auto’s).

Het is verstandig om deze aspecten mee te nemen bij het uitzetten van je routes (zie hierboven).

Een proefrit maken

Dit is het allerbelangrijkste moment voor je tot aankoop overgaat. Waar moet je op letten:

Actieradius bepalen

Je actieradius is belangrijk om te bepalen en hangt af van veel factoren: motor, accu, rijstijl, route, hoogteverschillen, temperatuur en windrichting en -kracht. Houd er ook rekening mee dat een fiets diverse instellingen kan hebben, anders dan het standaard ondersteuningsniveau. Bijvoorbeeld acceleratie, reactiesnelheid, remkracht en snelheid. Laat de fietsenhandelaar de meest realistische instelling kiezen. Hieronder volgt een eenvoudig receptje om bij een proefrit de actieradius te bepalen.

Voorbeeld: je start met een accu op 93% en rijdt 27,3 km. De accu staat bij aankomst op 29%. De maximale actieradius onder de gereden omstandigheden is dan:

Amax = 100 * 27,3/(93-29) = 42,6 km

Maar let op: reken je niet rijk. De meeste speed pedelecs zullen voorkomen dat je de accu helemaal leeg rijd (diepontlading). Daardoor zullen ze bijvoorbeeld op de laatste 10% de snelheid terugnemen. Je komt dan nog wel thuis, maar niet op volle snelheid. En dat kán erg vervelend zijn, als je bijvoorbeeld de laatste kilometers in de stad op de rijbaan moet afleggen. In werkelijkheid is in dit voorbeeld de actieradius dus minder:

Amax’ = 42,6 – 4,2 = 38,4 km

Maar het wordt nog minder. Dat heeft ermee te maken dat de batterij langzamerhand slechter gaat worden. Elke accu gaat maar een aantal laadcycli mee. Als de batterij over dat maximum heen is, wordt hij echt heel slecht. Hoe de fiets daarop reageert kan per merk verschillen. Er is geen regel voor het aantal laadcycli te geven, maar houd als vuistregel 800-1000 aan. In dit voorbeeld staat een volledig ontladen batterij voor 42,6 km. Dat betekent dus dat je deze batterij na ca. 35.000 km moet vervangen en mogelijk nog eerder. Als een batterij heel slecht gaat worden loopt de opgeslagen energie terug naar misschien wel 60%. Houd er dus rekening mee dat jouw batterij op het eind een kleinere actieradius ondersteunt. In dit voorbeeld: rijd je woon-werk 15 km en laad je niet op je werk op dat gaat alles prima. Maar na b.v. 25.000 km zit je misschien nog op 70%: 29,8 km. Dat wordt erg krap. In de winter of met tegenwind zal je dan een lader mee moeten nemen.

Middenmotor of achterwielmotor

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: uit de vele reacties op onze Facebook site maken wij op dat de huidige stand van zaken is dat speed pedelecs met achterwielmotoren in het algemeen de 45 km/uur makkelijker halen dan modellen met middenmotoren. Vind je het dus van belang dat je relatief makkelijk boven de 40 km/uur kan rijden, uiteraard met en afhankelijk van jouw eigen trapondersteuning, dan is de keuze voor een achterwielmotor meer voor de hand liggend.

Daarnaast ’trekken’ middenmotoren voortdurend aan de ketting en zul je daardoor meer slijtage en onderhoudskosten daarop ondervinden. Een oplossing daarvoor is om te kiezen voor een fiets met riemoverbrenging (‘belt’).

Uiteindelijk is alles een persoonlijke keuze en daarom is het dringend aan te raden eerst proefritten te maken (zie elders).